продолжение
А що далі?
Процес ліцензування супутникових мовників у наступному році залежатиме від кількох факторів. Звісно, продовжать (цілком можливо, інтенсивніше) отримувати супутникові ліцензії ОДТРК. Їм супутник потрібен як транспорт доведення сигналу, дешевший за оптико-волоконні лінії. Цього року супутникову ліцензію отримала Дніпропетровська ОДТРК, засмутивши своїх колег із Закарпаття: до цього Закарпатська ОДТРК пишалася тим, що вона єдина серед ОДТРК має ліцензію на супутник (телеканал «Тиса-1»).
Щодо решти охочих, то тут шанси матимуть ті, в кого є або свій гарантований продукт, або гарантоване розповсюдження, або гарантована реклама.
Продукт. Очевидно, ліцензії на мовлення отримуватимуть незалежні продакшни. В гіпотетичному плані очікуваною може бути поява супутникового мовника, наприклад, «Стар медіа». Прокатавши свої продукти на центральних каналах України та Росії, продакшн цілком може ще раз показати їх на власному супутниковому телеканалі, підзібравши ще трошечки грошей на рекламі. Дохідність такої моделі супутникового мовлення є у будь-якому разі вищою, ніж у конкурентів, які мають купувати аналогічний продукт. Подібну модель «продакшн-канал» в Україні поки реалізовує Перший автомобільний, «ЧП-інфо» («Магнолія-ТБ») і намагається втілити ESGroup.
Розповсюдження. Кількість супутникових каналів уже є достатньою – місця в кабельних мережах (а основний розрахунок усіх супутникових мовників – на поширення в кабелі) вистачає не для всіх. Уже сьогодні і мовники, і кабельники оф-рекордз активно розповідають про те, що нові гравці агресивно поводяться на ринку розповсюдження, пропонуючи кабельникам досить суттєве «вхідне». Відтоді як поширення в мережах почало становити відчутну статтю витрат українських мовників, перевагу отримують телеканали, які в структурі власників матимуть або кабельні компанії, або DTH-платформи. Інакше кажучи, матимуть власний транспорт.
На сьогодні в Україні працює три DTH-платформи – «Поверхность», «НТВ плюс Україна» та Viasat. На ринку є чутки про те, що телеканал «Інтер» має намір запустити власну платформу (з цим пов’язано і те, що «Інтер» не дає сигнал своїх каналів іншим DTH-платформам), а також що запрошуючи президентом Вальдемара Дзікого, ТРК «Україна» мала намір розбудувати власну медійну групу за польською моделлю – тобто розбудовуючи телевізійні сім’ї як герметичні DTH-пропозиції (телеканал загального інтересу плюс понад десяток нішевих). Про успішність такої стратегії свідчить хоча б те, що цього року кількість супутникових абонентів у Польщі вже перевищила аудиторію кабельників. Проте в Україні чутки і про інтерівську платформу, і про гіпотетичну угоду щодо дуже тісної співпраці між «Україною» та «Поверхностью», поки що лишаються лише чутками.
Реклама. Загальну ситуацію з рекламою коротко схарактеризував Юрій Когутяк, партнер сейлз-хаусу «Сфера-ТВ». «Учитывая нынешнюю ситуацию на рынке, нашей задачей является консолидация усилий вокруг ключевых каналов, с которыми мы работаем. А это “Украина” и 5 канал», – сказав він, відповідаючи на запитання щодо непідписання угоди з телеканалом ТВі. У підсумку нішевий канал підписав угоду з іншим агентством – Maxximum Advertising, який зібрав під своїм дахом багатьох нішовиків. Проте від двох інших телеканалів – RTVi та «Наше кино» – відмовився і Maxximum. «У нас клиентов и так много», – фактично винесла вирок ситуації на ринку Вікторія Семененко, керівник і співвласниця Maxximum Advertising. Її слова – чіткий діагноз: за обслуговування нішевих мовників на ринку не б’ються. І – як відомо «ТК» щодо подробиць деяких угод – нічого їм не обіцяють. Взагалі.
Звісно, у такій ситуації певну перевагу матимуть канали, створені як рекламні носії. Звісно, ми ще не дійшли до створення мовників на кшталт ТРК Sosa-Sola, але це вже за один крок від каналів-телемагазинів, які цього року з’явилися на ринку (Gold Berry і Shopping-TV). На значний споживчий компонент у програмуванні («програми під/для спонсора») розраховують також і туристичні канали. Спроба створити канал про нерухомість була відгуком на бум на будівельному ринку. Тепер цьому каналові у пошуках підтримки доведеться скрутніше, проте, можливо, він встигне дешево купити продукт, створений раніше, на піку будівельно-ремонтних телепрограм.
А що дивитися?
Якщо телебачення й далі розвиватиметься як максимально ефективний рекламний носій, то питання «А що дивитися?» звучатиме для глядачів дедалі актуальніше. Так само як і «де працювати?» для телевізійників. Адже на ринку телевізійної праці ситуація класична: каналів купа – а працювати немає де. Може, українські ведучі і вели би цю невибагливу студію чи почитали грайливі підводочки під туристичні картинки нічим не гірше від зарубіжних колег, але хто ж їм дасть? Якщо виробити недорого – це все одно дорожче, ніж недорого купити (принаймні в докризовій телереальності). При такій моделі телеканалу достатньо лише комерційного відділу. Причому можна й одного комерційного відділу на кілька каналів умовного чи безумовного холдингу. Як величина сім’ї впливає на те, скільки саме молодших братів доношуватимуть куртку старшого, так і величина холдингу визначає кількість реінкарнацій навіть добряче полинялого телепродукту.
Авжеж, бізнес має бути рентабельним, але чи є модель, засвоєна українським нішевим телебаченням, єдино рентабельною моделлю? І якщо ми говоримо, що державна регуляція діє в інтересах не тільки власників бізнесу, а й найманих працівників цього бізнесу, а також – не забуваймо – глядачів, то повинні визнати, що в українських регуляторів виникла серйозна проблема. Вона потребує переосмислення двох речей: ставлення держави до зарубіжних мовників та заявкового принципу ліцензування. Тобто якщо забороняти зарубіжних мовників, то варто відмовлятися від ліберального ліцензування і влаштовувати конкурси «с пристрастием» аж до демонстрації продукту. Тобто підставово цікавитися не тільки тим, «про що» буде канал, а й що на ньому показуватиметься. Ну і звісно, не погоджуватися на всі ці половинчасті ігри «12 годин показу, 12 – повтору».
Або є інший шлях: не забороняти і лишати ліцензування як реєстрацію. Але середнього варіанту – і обмеження зарубіжного мовлення, і реєстрація бодай із несистемною та законодавчо необґрунтованою прискіпливістю Нацради до окремих ліцензіатів – такого взагалі бути не може. Не може – але є. Тому українське телебачення і перетворилося на «купи-продай» телебачення, зорієнтоване, як і вся українська економіка, на імпортний продукт.
А як же обіцяний законом протекціонізм? Адже українські телеканали в разі чого волають саме про це чарівне слово, вимагаючи захисту від конкуренції. Будь-якої.
У цій колаптичній ситуації, ще й помноженій на економічну кризу, протекціонізм має існувати не на рівні захисту української юрособи, а на рівні захисту українського виробництва і споживача. Тому що будь-який інший протекціонізм убиває продакшн. А глядачам дістаються канали про взуття – кросівки, босоніжки і кеди.
Перелік супутникових телеканалів України
Логотип Назва ТРО Примітки
Державні ТРО
1. УТР ДТРК «Всесвітня служба «УТР»
2. УТР.ua ДТРК «Всесвітня служба «УТР» ліцензія: грудень, 2008
3. Рада Дирекція телерадіопрограм Верховної Ради України
4. К (Культура) ДТРК «Культура»
5. КДР ТРК Державна організація «Київська державна регіональна ТРК»
6. Тиса 1 Закарпатська ОДТРК
7. «Київ» Державне комунальне підприємство «ТРК «Київ»
8. D Дніпропетровська ОДТРК
Комерційні мовники (інформаційно-розважальні центральні телеканали)
9. «Інтер+» АТЗТ «Українська незалежна ТВ-корпорація»
10. С (СТБ) ММЦ «СТБ»
11. ТЕТ ЗАТ «Телекомпанія «ТЕТ»
12. Т (ТОНІС) ВАТ «Телеканал ТОНІС»
13. ТРК «Україна» ЗАТ ТРК «Україна»
14. 1+1 ТРК «Студія «1+1»
15. 1+1 International ТРК «Студія «1+1»
16. Н (Новий канал) ЗАТ «Новий канал»
17. ICTV ТОВ «Міжнародна комерційна телерадіокомпанія»
18. НТН ТОВ «Телестудія «Служба інформації»
19. Сіті ТОВ «ТРК «Гравіс»
20. К1 (КТМ) ТОВ ТРО «МультіМедіаСервіс»
Інформаційне мовлення
21. 24 ЗАТ ТРК «ЛЮКС»
22. NEWS ONE ТОВ «Новини 24 години»
23. УНІАН-ТБ ТОВ «УНІАН-ТБ» ліцензія: жовтень, 2008
24. Новини ЗАТ ТРК «Україна» ліцензія: березень, 2008
25. 5
Підприємство з іноземними інвестиціями у формі ТОВ ТРК «НБМ» канал проліцензовано двома компаніями
ТОВ ТРК «Експрес-інформ»
Міжнародна інформація
26. С (Світ) ЗАТ ТРК «Світ» адресовано людям, які «виїжджають з України у світ»
27. Телевсесвіт ТОВ «Телекомпанія «Телевсессвіт»
28. AV - Євразі-ньюс ТОВ «Міжнародна телекомпанія АВіТіВі» ліцензія: липень, 2008
29. SCI-Слов’янський канал ТОВ «Міжнародний слов’янський канал»
Ділове мовлення
30. UBC ТОВ «Телеканал-100»
30. «Перший діловий» ЗАТ «Заграва»
31. УБР ТОВ «ЕС Продакшен груп» ліцензія: березень, 2008
Музичне мовлення, музично-розважальне
32. М1 ЗАТ «ТелеОдин»
33. М2 ЗАТ «ТелеОдин»
34. ENTER-Music ТОВ ТРК «Музика ТВ»
35. RU Music ТОВ «RU Music»
36. O-TV ТОВ «Музичний канал O-TV»
37. MTV Ukraine ТОВ «Музичне телебачення»
38. Star TV ТОВ ТРК «Нові комунікації» (Star)
39. Biz-TV Тов «Віакор»
40. Music Box ТОВ «М’юзік бокс Україна»
41 A-One ТОВ«Перший альтернативний телеканал А1»
Інформаційно-розважальне мовлення, просвітницьке («сімейний канал»)
41. Перший розважальний телеканал Pro vse ТОВ ТРК «Клас»
42. ТВі ТОВ «ТРК «ТелеРадіоСвіт»
43. КРТ («Київська Русь Телебачення») ТОВ «Телестудія «Астра-ТБ»
44. лого: Чорний прямокутник ТОВ «Перша одеська ТРК»
45. UA Today ТОВ ТРК «Телевізійна система» просвітницько-розважальне;
ліцензія грудень, 2008
46. «СЕН-ТБ» Телекомпанія «Сімейний екран» ліцензія грудень, 2008
Розважальне мовлення
47. Show Plus ТОВ «Телерадіокомпанія «ШОУ ПЛЮС»
48. People ТОВ «Медіапоінт» (4tv)
Кримінал
49. ЧП-info АТЗТ «Магнолія ТВ»
Спорт
50. Мегаспорт ВАТ «Київтелемонтаж»
51. Спорт 1, 2, 3, 4 ТОВ «Поверхность СПОРТ-ТВ»
52. Футбол ЗАТ ТРК «Україна»
53. НТА ПП «НТА – Незалежне телевізійне агентство», Львів ліцензія: травень, 2008. інформаційно-спортивний з акцентом на екстремальні види спорту
54. Роса ТОВ ТРК «Роса» спортивно-просвітницький («пропаганда здорового способу життя»); канал Федерації футболу м. Києва
Кіно
55. «ENTER-фільм» ТОВ ТРК «Кіно-ТВ»
56. К2 (серіали) ЗАТ «ТРК «Інтервідео-Київ»
57. Кіно ТРК «Гравіс»
Християнське мовлення
58. Глас ТОВ ТРК «Глас»
Кулінарний телеканал
59. Меню-ТБ ТОВ «Ілоніт-ТВ» (УМХ)
Рекламно-споживчий телеканал (канал-телемагазин)
60. Страна Советов ТОВ ТРК «Прайм-Тайм» ліцензія: січень, 2005
61. Shopping TV ТОВ «Пі Ель Сейлз» (УМХ)
62. Gold Berry ТОВ «Голдберрі» (4tv)
Дизайн, будівництво, нерухомість
63. Design TV ТОВ «Пі Ель Ті Ві» (УМХ)
64. Новий дім ТОВ «Каста компані» (УМХ)
65. РТВ ТОВ «Реал Істейт ТВ» (4tv)
Гумористичний
66. «КіКо» ТОВ «Центр телевізійних програм і комунікацій «Телетон»
67. ОСК ТОВ «Телерадіокомпанія ОСК»
68. Гумор ТОВ «Гумор ТБ» ліцензія грудень, 2008
Жіночий
69. Максі ТВ ТОВ «Наша Прага»
Чоловічий
70. Куй-ТБ ТОВ «Хмарочос-медіа»
Автомобільний
71. Перший автомобільний ТОВ «Світ ТВ»
Краєзнавчий, туристичний
72. TV Віта ТОВ PR-Агенція «Віта», Херсон
73. Терра-TV
ТОВ «ТРК Терра ТВ»
74. Тур-бюро ТОВ «Ідана-Юкрейн» (4tv)
75. AV - Континенти ТОВ «Міжнародна телекомпанія АВіТіВі» ліцензія: липень, 2008
Погода, екологія
76. Планета ТОВ «Телемережа «Уніка TV»
77. Погода ТБ ТОВ ТРК «Погода ТБ» (Star)
78. ЕКО TV Телекомпанія «ЕКО-ТВ» ліцензія грудень, 2008
Пригодницький
79. 2Т ТОВ «Центр телевізійних програм і комунікацій «Телетон»
Дитячий
80. Малятко TV ТОВ «Телекомпанія «Малятко ТВ» ліцензія грудень, 2008
Навчальний (англійська мова)
81. English Club TV ТОВ «Телекомпанія English Club TV», Дніпропетровськ
Еротика і жахи
82. Бабай ТБ ТОВ «Гумор ТБ» ліцензія грудень, 2008
Інші:
83. МТВ ТОВ «Телекомпанія «Обрій»
84. ЗВ «Золоті Ворота» ТОВ ТРК «Золоті Ворота»
85. «Одеса Інтернешнл» ТОВ ТРК «Одеса Інтернешнл»
86. «Міст-ТБ» ТОВ телерадіооб’єднання «Міст-ТБ» ліцензія: від 2004 року
http://www.telekritika.ua/media-rino...09-01-22/43277